söndag 22 maj 2022

same same but different

 

Tar ett djupt andetag och undrar om detta är en bra idé. Jag har inte bloggat sedan Aftonbladet la ner sin blogg för privatpersoner. Samtidigt som jag älskar formatet och inramningen en blogg ger funderar jag på hur jag ska kunna skapa en ny form. Det är lätt att tänka att saker ska fungera som det gjorde förr, om det nu gjorde det, och fastna i gamla mönster. Så; jag tar ett djupt andetag och gräver ner alla gamla ord i sanden och låter dem suddas ut våg för våg. 

I fredags åkte jag tunnelbana och buss hem från jobbet för första gången på länge. Och då kom jag oväntat över en intressant bok som jag ser fram emot att läsa. Jag stannade till i bokhandeln i Fältöversten för att köpa en anteckningsbok med mjuka pärmar och utan linjer, en sådan som jag unnar mig för att det är så mycket roligare att skriva i en sådan. Och när jag kommer till kassan upplyser hon mig om att jag har 20% rabatt på en valfri bok i helgen. Och då frågar jag om hon läst boken som författaren som sitter vid ingången och signerar sina böcker skrivit. Det har hon inte, men säger attd en varit efterfrågad innan den kom ut. Det låter ju intressant, så hon parkerar mitt kvitto, och jag stegar fram till signeringsbordet och frågar vad det är för bok hon skrivit, hon som sitter där. Och det mynnar ut i en intressant liten pratstund om ett ämne som har engagerat mig länge. Så, jag får boken signerad och återvänder till kassan.


Boken jag fick med mig heter Experimentet och är skriven av Karin Grundberg Wolodarski. Den beskriver enligt undertiteln hur den svenska skolan blev en av världens mest avreglerade. Jag började redan på bussen hem och ser fram emot att läsa klart och förstå hur Sverige kunde avreglera skolan på det sätt som skett utan till synes någon som helst omvärldsspaning.

https://www.nok.se/forfattare/g/karin-grundberg-wolodarski/

#avreglering

#skolan

#experimentet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

att jaga en alkoholist

  - Ta fram flaskan! – Ta fram flaskan! Jag hör någon upprört upprepa orden bakom mig där jag sitter vid ett vingligt utebord på trottoaren ...